10 tips voor hardlopen in warm weer

De zomer van 2017 moet nog beginnen maar de temperaturen zijn er al naar. In Nederland is er vaak een plotselinge stijging van de temperatuur. Betekent dit dat je dan beter niet kunt gaan hardlopen? Wij vinden dat je zeker wel kunt gaan hardlopen. Uiteraard brengt warmte en/of extreme hitte wel wat voorzorgsmaatregelen met zich mee. Voorkom bijvoorbeeld dat je op het heetst van de dag gaat hardlopen en pas je training aan waar nodig. 

Hieronder enkele tips voor het hardlopen in deze hitte. Luister altijd goed naar je eigen lichaam en pas je run aan waar nodig!

1. Ga hardlopen als de zon niet op z’n sterkst is.


Ga bijvoorbeeld vroeg in de ochtend op pad, of wat wij zelf het lekkerste moment vinden, aan het einde van de dag als de zon onder gaat en ook niet sterk meer is.

2. Zorg dat je voldoende drinkt!


Niet alleen tijdens je training maar ook gedurende de hele dag. Vooral na je training is het belangrijk je vocht weer aan te vullen. Tijdens je training verlies je veel belangrijke vitaminen, mineralen en electrolieten. Vul deze aan met bijvoorbeeld de juiste sportdranken van SIS of Powerbar.

3. Neem drinken en voeding mee


Er is niks vervelenders én ook gevaarlijker om zonder drinken op pad te gaan voor een lange duurloop met dit weer. Neem je water en sportdrank mee.

4. Wist je dat je de meeste warmte via je hoofd kwijt raakt?


Een pet is lekker tegen de zon, maar kan ook een oververhit hoofd veroorzaken. Kies je toch voor een pet, neem dan een goed ventilerende pet of neem een zweetbandjeof haarbandje om het zweet en natte haren uit je ogen te houden.

5. Pas op dat je geen kreeft wordt!


Als je hardloopt in de zon dan lijkt het alsof je twee keer zo snel verkleurd. Zorg dat je je goed insmeerd met de juiste zonnebrand met hoge factor. Kies voor een zonnebrand die water/sport proof is. Tijdens het hardlopen met deze temperaturen zweet je veel en is een goede zonnebrand, die ook onder die omstandigheden, zijn werk goed doet een must. LET OP: Vooral de oren en neus zijn uitsteeksels die erg snel verbranden.

6. Pas op voor tekenbeten


Kies je ervoor om de schaduw op te zoeken en door het park, bossen of duinen te gaan hardlopen en zo de warmte en felle zonnestralen te vermijden. Check dan na je run of je geen teken op je lichaam hebt zitten. Laat een vriend, vriendin, je ouders of een loopmaatje even je haar controleren en check verder echt elk plekje op je lichaam. Teken nestelen zich op de meest vreemde plekken. Een tekenbeet kan de ziekte van Lyme veroorzaken.

7. Bescherm je ogen tegen die gele allemansvriend!


Irritant hé met dichtgeknepen ogen je training afwerken! Met de juiste zonnebril ga je goed voorbereid op pad. Je beschermt je ogen met de 100% UV filter glazen en kunt zo ongestoord genieten van je run!

8. Neem je telefoon mee in gevallen van nood. 


Het grote gros van de mensen kan al niet meer hardlopen zonder zijn of haar smartphone. Voordeel hiervan is dat je altijd bereikbaar bent en in gevallen van nood ook zelf iemand kunt bereiken.

9. Ga samen lopen.


Wat is er lekkerder om met dit weer samen te lopen? Zoek een loopmaatje en ga samen op pad. Pas je training op elkaar aan en geniet samen van dit heerlijke loopweer.

10. Geniet van het hardlopen!


Hardlopen mag geen moeten zijn. Ga je liever met dit weer naar het strand, maar laat jouw schema dit niet toe? Durf te veranderen en gewoon eens een training over te slaan. Of combineer beide, ga in de ochtend vroeg lopen en neem daarna een verfrissende duik!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s